30.9.10

Τα συννεφόλεξα στην τάξη 2

Άλλες ιδέες για τη δημιουργική αξιοποίηση των συννεφόλεξων:

1. Δημιουργούμε ένα συννεφόλεξο με τα ονόματα των παιδιών της τάξς μας. Εννοείται ότι δεν ξεχνούμε κανέναν! Το αποτέλεσμα το τοποθετούμε ως διάκοσμο μέσα στην αίθουσα ( να πάρει και λίγο χρώμα η συνήθως απρόσωπη, μουντή αίθουσα διδασκαλίας)
2. Αφού δώσουμε στα παιδιά ένα συννεφόλεξο που φτιάχτηκε με ένα ποιητικό κείμενο, για παράδειγμα "Το πούσι" του Καββαδία, ζητούμε να διαβάσουν λέξεις που υπάρχουν σ' αυτό με τρόπο ανάλογο με το μέγεθός τους στο συννεφόλεξο και τη σημασία τους. Προσπαθούμε να καταγράψουμε ηχητικά το αποτέλεσμα.
3. Όταν θέλουμε να ορίσουμε έννοιες, είδη, θεωρίες μπορούμε να ξεκινήσουμε τη συζήτηση με τα ανάλογα συννεφόλεξα. Τα κινήματα του συμβολισμού και του υπερεαλισμού μπορούμε να τα προσεγγίσουμε με αυτόν τον τρόπο.
4. Αν ασχολούμαστε με το δημοσιογραφικό λόγο, την είδηση στη Β΄Λυκείου έχουμε τη δυνατότητα να κατασκευάσουμε word clouds από διαφορετικά Μέσα ενημέρωσης, όπως της Καθημερινής, της Ελευθεροτυπίας ή της Espresso! Οι διαφορές και τα κοινά σημεία θα εντοπιστούν με σχετική ευκολία.
5. Κάνουμε μικρές δημοσκοπήσεις στην τάξη. Το αγαπημένο μου χρώμα, ο αγαπημένος μου συγγραφέας, η ομάδα, τα γενέθλια και δημιουργούμε τα ανάλογα συννεφόλεξα.
6. Στην Ιστορία δίνουμε συννεφόλεξα που έχουμε δημιουργήσει με τη χρήση των ιστορικών πηγών και προσπαθούμε να εντοπίσουμε τις λέξεις που δίνονται περισότερο εμφατικά ερμηνεύοντας το γιατί. Την ίδια διαδικασία μπορούμε να κάνουμε με ιστορικούς λόγους που εκφωνήθηκαν εντοπίζοντας τα σημαντικότερα στοιχεία τους.
7. Έχοντας επίσης ένα συννεφόλεξο αρχίζουμε να καταργούμε λέξεις, για παράδειγμα ονόματα, ή κοινά ρήματα και ουσιαστικά. Αρχίζουμε έτσι να αποκαλύπτουμε σύνολα λέξεων και συζητούμε για τις επιπτώσεις που έχει στο θέμα του κειμένου η αφαίρεση αυτών των λέξεων.
8. Δίνουμε το συννεφόλεξο που προέκυψε από ένα λογοτεχνικό βιβλίο και συζητάμε για αυτό.
9. Σε ένα συννεφόλεξο που προέκυψε από μια παράγραφο ή ένα μεγαλύτερο κείμενο συζητούμε για τον τίτλο που μπορούμε να βάλουμε.
10. Φτιάχνουμε συννεφόλεξα από το blog ή το site του σχολείου, τα οποία ανανενώνουμε σε τακτά χρονικά διαστήματα και εντοπίζουμε τις αλλαγές.

Ορισμένα χρήσιμα στοιχεία:
  • Μπορούμε ως φόντο σε ένα συννεφόλεξο να θέσουμε μια εικόνα σχετική ή να εντάξουμε εικόνες αξιοποιώντας κάποιο πρόγραμμα επεξεργασίας εικόνων
  • Με την επιλογή Advanced που μας προσφέρεται στην ιστοσελίδα του Wordle δημιουργούμε δικά μας συννεφόλεξα με λέξεις, συχνότητα αλλά και χρώμα που επιθυμούμε για το συννεφόλεξο που θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε στη διδασκαλία μας.
  • Με δεξί κλικ μπορούμε να αφαιρέσουμε οποιαδήποτε λέξη θέλουμε
  • Με το σύμβολο ~ συνδέουμε δύο ή περισσότερες λέξεις, οι οποίες εμφανίζονται ως μία λέξη στο συννεφόλεξο
Παρατήρηση: Η ύπαρξη των διαδραστικών πινάκων ( θαυμάστε το Νέο ψηφιακό σχολείο των υπογείων και των κοντέϊνερ με αστραφτερούς πίνακες αφής...) μας προσφέρει επιπλέον ευκαιρίες αξιοποίησης των συννεφόλεξων προς μια περισσότερο βιωματική αλληλεπίδραση των παιδιών μεταξύ τους και με τον εκπαιδευτικό.

Δεν υπάρχουν σχόλια: