3.11.09

Netbook στο Γυμνάσιο


Έντάξει δε θα διαφωνήσω. Η εισαγωγή των netbook στην Α Γυμνασίου έστω και χωρίς πρόγραμμα, έστω και χωρίς επιμόρφωση, έστω και χωρίς τις κατάλληλες υποδομές, έστω και σε ένα παρωχημένο πλαίσιο αποτελεί παρόλα αυτά ένα βήμα προς τα εμπρός. Αναρωτιέμαι όμως πώς θα αξιοποιηθούν στην τρέχουσα συγκυρία, με όλα τα προβλήματα που αναφέρθηκαν πιο πάνω. Ας δούμε τις πιθανές επιλογές:
1. Ο εκπαιδευτικός καλή τη πίστει έχει ετοιμάσει μια ωραία παρουσίαση με κείμενο, ήχους, εικόνες βίντεο, την προβάλλει και οι λίγο ή πολύ εντυπωσιαμένοι μαθητές του κρατούν σημειώσεις ή στην καλύτερη περίπτωση συζητούν τις απορίες τους.
2. Ο εκπαιδευτικός έχει ετοιμάσει ένα σχέδιο μαθήματος το οποίο περιλαμβάνει την παραπάνω παρουσίαση, αλλά ταυτόχρονα αξιοποιεί το σχολικό βιβλίο και προσφέρει στους μαθητές ασκήσεις εφαρμογής με βάση το θέμα του μαθήματός του.
3. Ο εκπαιδευτικός έχει οργανώσει σχέδιο μαθήματος με συγκεκριμένους και πραγματοποιήσιμους σε σχέση με το χρόνο στόχους με δομημένες δραστηριότητες που περιλαμβάνουν τη θέση ενός προβλήματος, την αναζήτηση δεδομένων από αρχείο ή το διαδίκτυο, τη σύνθεση και την παρουσίαση των συμπερασμάτων των παιδιών. Αξιοποιεί ταυτόχρονα κάπoια από τα υπάρχοντα εκπαιδευτικά λογισμικά για επίδειξη ενότητας ή άντληση πληροφοριών.
4. Ο εκπαιδευτικός δομεί το μάθημά του εξ' αρχής με στόχο την ανάπτυξη της κριτικής στάσης των παιδιών απέναντι στο γνωστικό υλικό, αλλά και την ίδια την τεχνολογία με την οποία προσφέρεται. Το βιβλίο είναι παλιότερη μορφή τεχνολογίας, οι υπολογιστές νεότερη, αλλά όλες οι μορφές εξυπηρετούν πάντα συγκεκριμένες στοχεύσεις και προωθούν έναν κυρίαρχο ,διαφορετικό πιθανόν ανάλογα με τις ιστορικές εποχές, λόγο. Με ομαδικοσυνεργατική διδασκαλία, συνεργάτης και όχι αυθεντία δομεί μαζί με τους μαθητές του το λόγο της τάξης του επιτυγχάνοντας στόχους σε πολλαπλά επίπεδα. Ταυτόχρονα αξιοποιεί κριτικά τα υπάρχοντα, συμπεριφοριστικά, ως επί το πλείστον, λογισμικά όπως προσφέρεται ανάλογα με το μάθημα κάθε φορά.
Τι από τα παραπάνω μπορεί να γίνει με την συγκεκριμένη εισαγωγή των netbook; Μόνο η πρώτη και πιθανόν ανάλογα με τις συνθήκες η δεύτερη. Έτσι κι αλλιώς βέβαια και οι δύο αυτές επιλογές υπήρχαν και χωρίς την ύπαρξη των netbook χωρίς να διαθέτουν κάποια μεγαλύτερη παιδαγωγική αξία από τη μεταφορά γνώσεων που η αυθεντία του δασκάλου ή του σχολικού βιβλίου προσφέρει με την επιφανειακή χρήση της τεχνολογίας. Αυτό σημαίνει πως σε καθαρά παιδαγωγικό επίπεδο δεν προσθέτουμε κάτι καινούργιο, δεν ανανεώνουμε ουσιαστικά την εκπαιδευτική διαδικασία, τυπικά μόνο χρησιμοποιούμε, πολλές φορές αποσπασματικά ή περιστασιακά τις νέες τεχνολογίες για να κατορθώσουμε παρωχημένους στόχους.
Η τρίτη και τέταρτη επιλογή πλησιάζει περισσότερο σε μια πραγματικά γόνιμη αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών διευρύνοντας την έννοια και το περιεχόμενου του επιδιωκόμενου γραμματισμου προσεγγίζοντας καλύτερα τις προκλήσεις και τις ανάγκες που θέτει το μέλλον που ήδη έχει ερθει. Η κριτική μάλιστα διάσταση αποτελεί, πρέπει να αποτελεί σημαντικό και ακρογωνιαίο λίθο του καθημερινού μαθήματος, αν επιθυμούμε να συμβάλλουμε στη δημιουργία υπεύθυνων, σκεπτόμενων, ενεργών πολιτών στη θέση των παθητικών παπαγάλων παλαιότερων εποχών.
Υπάρχει η δυνατότητα να επιτευχθεί αυτό με τις συνθήκες που επικρατούν σήμερα στο Γυμνάσιο; Δύσκολο έως αδύνατο, γι'αυτό κατά τη γνώμη μου οι ελλιπώς επιμορφωμένοι συνάδελφοί μου με τους λίγους καλά καταρτισμένους θα περιοριστούν στις λιγότερες δημιουργικές επιλογές, αναμένοντας ένα μέλλον που λογικά δεν πρέπει να αργήσει.

1 σχόλιο:

Γιούλη Zήκα είπε...

Δεν μπορώ, θα σχολιάσω!

Βεβαίως και έχεις δίκιο.Ας δούμε όμως και λίγο πέρα από αυτό.Είναι ευκαιρία για τις ΤΠΕ, έστω και με τον τρόπο που έγινε, τον σαφώς ανερμάτιστο και κατακριτέο.Εναπόκειται στην κρίση (και την επιμόρφωση, εάν και εφόσον υπάρχει) καθενός, το πώς θα αξιοποιήσει την πρώτη "προσπάθεια δημιουργίας πλαισίου για τις ΤΠΕ" στο ελληνικό σχολείο.

Η συμμαθήτρια!