22.7.08

Στο βυθό του Θερμαϊκού

Μία από τις πιο ευχάριστες ειδήσεις των τελευταίων χρόνων για την πολύπαθη πόλη μας.

«Βουλιάζει» η υποθαλάσσια αρτηρία Θεσσαλονίκης

"Η χαριστική βολή στο έργο των 472 εκατ. ευρώ ήρθε με την πρόσφατη απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ). ...Για λόγους προστασίας των εναλείων αρχαιοτήτων, το ΚΑΣ απορρίπτει τον προβλεπόμενο από τη σύμβαση τρόπο κατασκευής της υποθαλάσσιας σήραγγας, αυξάνει το βάθος της στα 25 μέτρα από την επιφάνεια της θάλασσας και επιβάλει τη χρήση μετροπόντικα. Η απόφαση αυτή ισοδυναμεί με άλλο έργο, αφού πέρα από την αύξηση του κόστους αλλάζει και τα τεχνικά στοιχεία του.

Με την αύξηση του βάθους της σήραγγας δεν επαρκεί το προβλεπόμενο από τη σύμβαση μήκος της που ανέρχεται σε 6,2 χλμ., από τα οποία περίπου 4 είναι υποθαλάσσια.
Σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάζονται σενάρια επιμήκυνσης της σήραγγας ώστε να μην υπάρχουν μεγάλες κλίσεις, που σημαίνει ότι θα φθάνει ώς την Καλαμαριά και όχι μετά το «Μακεδονία Παλάς», στην οδό Ανθέων, όπως προβλέπει η ισχύουσα σύμβαση.

Είναι μια εναλλακτική λύση που είχε μελετηθεί το 1998 και θεωρείται καλύτερη από κυκλοφοριακή άποψη, αφού δεν μεταφέρει απλώς το μποτιλιάρισμα, όπως κάνει η σημερινή, και επιπλέον δημιουργεί ένα δακτύλιο μαζί με τις περιφερειακές λεωφόρους, με τον οποίο παρακάμπτεται πλήρως το κέντρο της πόλης.
Ενα τέτοιο ενδεχόμενο, όμως, εκτιμάται ότι θα αυξήσει τον προϋπολογισμό των έργων κατά ένα δισ. ευρώ, υπερτριπλασιάζοντας το κόστος.
Υπάρχει και το ενδεχόμενο ακύρωσης του έργου, το οποίο άλλωστε τα τελευταία χρόνια αποδείχθηκε ότι δεν είναι αποδεκτό από τους πολίτες της Θεσσαλονίκης. Είναι ενδεικτικό ότι ο Γ. Μπουτάρης, επικεφαλής της δημοτικής αντιπολίτευσης που είχε αντιταχθεί στην υποθαλάσσια, είχε απευθύνει έκκληση στον Γ. Σουφλιά να ακυρώσει το έργο."

Φυσικά, ο Υπουργός Δημοσίων έργων και όχι Περιβάλλοντος και έπέμενε και συνεχίζει να επιμένει για την υλοποίηση ενός έργου, εξαιρετικά προσοδοφόρου για τις τεχνικές εταιρείες που το ανέλαβαν, μα καθόλου επωφελές μακροπρόθεσμα για όλους τους υπολοίπους.
Ίσως, οι τελευταίες εξελίξεις να αποτελέσουν την αρχή του τέλους για ένα πολυδιαφημισμένο έργο, η υλοποίηση του οποίου θα επικύρωνε την απόλυτη κυριαρχία του αυτοκινήτου σε βάρος των πεζών, των ιδιωτών σε βάρος του δημοσίου συμφέροντος, της έλλειψης παιδείας, μνήμης και αισθητικής σε βάρος των φαντασμάτων παρελθόντος και παρόντος μιας πάλαι ποτέ όμορφης, αισθαντικής βασίλισσας.

Υ.Γ. Είναι ευνόητο πως η εξέλιξη αυτή φανερώνει πόσο μεγάλη ανάγκη έχει αυτή η πόλη από ομάδες πολιτών που αντιστέκονται και επιμένουν, όταν όλα φάινονται να είναι χαμένα. Από ομάδες με όνειρα και σχέδια, με φαντασία και αρετή. Μεγάλη ελπίδα και πρόκληση για όλους μας.

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Ωραία τα γράφεις φίλε μου

Η ιστορία της υποθαλάσσιας πρέπει να γίνει δίδαγμα για όλους μας ότι με την αυτοοργάνωση μπορούμε να πετύχουμε πολλά κόντρα στο ρεύμα του ωχαδελφισμού και του ότι "κάποιοι άλλοι θα τα κάνουν για μένα".

Βέβαια δεν χρειάζεται εφησυχασμός γιατί ακόμα δεν ήρθε η τελική νίκη.

Θα κερδίσουμε όταν διεκδικήσουμε και κατακτήσουμε τους ελεύθερους χώρους που μας έχουν στερήσει εξαιτίας του στρεβλού μοντέλου ανάπτυξης που έχουν επιβάλει οι τοπικές αρχές της Θεσσαλονίκης και το κράτος.